09 February 2012

Membina Keyakinan Diri




Hai semua...Haa kamu..Ye kamulah yang sedang membaca entry saye ni..Adekah kalian semua sihat-sihat belake?Kalau tak sihat,saye mendoakan kalian cepat sembuh dan kembali ceria..Semoga korang boleh menjalani kehidupan korang lebih baik daripade sebelumnye..

Hari ni saye nak kongsi satu rahsie saye dengan korang semue..Sape nak tau angkat tangan?? 1,2,3,4,5...hmm ramai jugak yg nak tau ni..Btul ke nak tau??
Mesti ade yang cakap "eleh,rahsie ape ntah..ntah2 takde mende pon"
Mesti ade punye..Tp saye tak kesah itu sume..Yang pasti saye nak kongsi dengan pembace entry saye macam mane saye membina keyakinan kepade diri saye.

Saya manusia juge macam korang..Pasti ade rase rendah diri dan malu serta tidak berkeyakinan terhadap diri sendiri dalam membuat sesuatu.Mesti korang pernah cakap "Aku tak bolah buat lah" ataupon "Aku mane reti kalau kene mcm ni mcm tu" Btol tak??Haa..btul kan3?Okey..Kebiasaannye,manusie ni tak yakin dengan diri mereka sendiri..Kadang-kadang saye pon same.. :) hee~

Kalau korang rase mcm tu ,ape kate anda tarik nafas dalam-dalam dan hembuskan dengan satu jeritan kecil yang kuat(melepaskan nervous anda)...relaxkan minda dan diri korang..Sambil pejam mate,cakap dalam hati "saya boleh buat"..dan korang mestilah fikir yang korang boleh buat..Satu lagi ayat yang selalu saye gunekan untuk membine keyakinan diri saye ialah ayat ni.. 
"die boleh buat apesal aku tak boleh pulak"

Seriusly,bile korang cakap ayat kat atas tadi tu pade diri korang sendiri,korang akan rase satu semangat yang berkobar-kobar tau..Bukanlah maksudnye bile ckp je, automatik semangat berkobar-kobar..Dah kalau korang ckp tak kene waktu,nak semangat berkobar apenye?kan?Saye maksudkan bile korang down ataupon korang tak berkeyakinan untuk buat something tu.

Yang paling penting,korang mesti PERCAYA pade diri sendiri..Kalu tak,memanglah korang tak boleh..Korang sendiri tak percaya pade diri korang,macam mane org lain nak percaya pada bakat or kebolehan korang.Btul tak??Korang jugak haruslah berdoa kepada Allah supaya mempermudahkan urusan korang..


Mungkin korang rase ini bukanlah satu rahsie untuk membina keyakinan diri..Tapi bagi saya,inilah kunci untuk bagi diri saya bersemangat dan yakin terhadap kebolehan saya.
Saya mendoakan agar korang yakin dengan diri sendiri dan tidak menyembunyikan kebolehan yang ada pade diri korang.Saya harap korang juge mendoakan saya..Terima kasih.

No comments:

Post a Comment