17 January 2012

Complex Salad Wiwin

Begin with Assalamualaikum..seperti selalu aku akan try buat makanan aku sendiri.Sebab aku sentiase rase lapar.tet3.tipu je..bohong lah SENTIASE kan?aku percaye yg org kt luar sane tu mmg suke makan sebab lapar..selalunye kite makan bende yg same je btul x?err xbtul eh??hee..mmg lah tak betul..sebab..kite bukan makan bende..tp makan makanan.hee.

Back to the topic..aku telah menghasilkan complex salad aku sendiri.sebenarnye complex salad semua org boleh buat..cume cara dan bahan je yg lain.lepas tu..tibe2 je lepas tu kan?memandangkan korang dah membace aku sedang merepek ni,lebih baiklah korang semua mencube resipi ni.


Bahan2 yg kite perlukan:
1) salad
2)tomato
3)epal merah
4)timun
5)kentang (potong cube dan rebuskan)
6)daging/ayam/hati aym (potong kecik2,season dgn salt n pepper,goreng jap)

Carenye mcm mane?
mcm ni:
-bahan 1-4 tu potong cube lah nmpak cntek.hehe..pastu,keringkan semua bhn2 tu sbb tanak berair sgt nti..then,korang camporkan semuenye skali..dah siap..sebenarnye ada mcm2 salad dressing..mcm ni aku buat caremelized onion punye dressing..mcm mane nak buat?mcm ni..

bhn2:
1)minyak : cuka---> ratio(2:1) yg ni untuk basic vinagrette
2)chop oinon,gula,air --> yg ni untk caremelized onion

kalo korang buat saladnye byk, minyaknye 4sudu dan cukanye 3sudu..pastu kacau sampai sebati..then biarkan jap.okeyh next..

pnaskn minyak,msukkan bwg yg dah dicincang td,pastu msukkan gule sikit(agak2 manis utk bwg)bile dah kaler coklat,msukkn sikit air..bile air dah kering,msukkn air lg..ulg 2,3 kali sampai bwg tu jd mcm jem..

Huhh..lepas tu..cmpurkan bwg tu dgn vinagrette td..kacau sebati dan bolehlah dimakan dengan salad korang tu..

SELAMAT MENCUBA YE..

No comments:

Post a Comment